donderdag 31 augustus 2017

Rafa(el)

Ja, daar kwam die hond voorbij op Facebook, waar ik al een tijdje naar zocht! 
De voorspelling rondom mijn levensverwachting is niet zo hoog, dus ik had daarom al mijn jongere, fitte, gezonde lievelingetjes afgestaan aan twee vriendinnen, die heel blij waren met die twee 6-jarigen. Alleen Isis bleef bij mij, ze is al 9 jaar oud en al 6 jaar bij me. Daar kon ik geen afstand van doen. En Isis was zo alleen. Ze was zo gewend aan allerlei andere honden om haar heen. We voelden ons allebei ongelukkig.
Dus ik was bewust op zoek naar een oudere Galgo... 

Het verhaal van Rafa greep me aan, hij had al veel pleeggezinnen gekend (zijn vorige eigen baas was overleden). 
Rafa is zo vaak verhuisd dat zijn entingen allemaal verlopen waren. En ziekte van Weill enting is geen overbodige luxe, want 3 jaar geleden is er hier een uitbraak ervan geweest. 
Isis en ik zijn voor hem gegaan, geen moment spijt ervan gehad.

Rafa is meer levenslustig dan Isis, maar hij respecteert haar en met zijn leuke capriolen neemt hij iedereen voor zich in.
Hij is half blind door de staar, en soms merk je dat, maar hij heeft nog steeds een heel goed gehoor en een scherpe neus.
Van een tennisbal snapt hij niets, hij hoort het stuiteren en vindt dat erg leuk, maar gaat er niet achteraan.
Geef hem een knuffel in zijn bek en hij rent ervandoor door de keuken, de tuin in, drie rondjes en de knuffel omhoog gooiend.
Zijn favoriete plekje is samen met Isis op de bank, lekker slapen of moet ik zeggen de auto?
Ik was gewaarschuwd dat hij onrustig in de auto zou zijn, maar het tegendeel is waar.(invloed van Isis?) De achterbank is naar beneden geklapt en ze springen er graag in, want dan gaan we naar de Plas.
Rafa ligt direct tegen de bank aan en Isis kijkt door de achterruit.
Lekker los van de groenstrook een racebaan maken, jippie, en dan de tussenstop bij het water!!...
Splesh, splash, joepie, effe afkoelen, lekker met je poten in het water en zelfs met je buik in de koele poel!

Rafa is nu helemaal grijs, die grijze vlekken waren vroeger zwart, nu zijn alleen nog zijn oren nog zwart.
En natuurlijk heeft hij ook een nadeel: andere honden als hij aan de lijn loopt... dan voelt hij zich echt een man, die zijn vrouwtjes moet verdedigen. 
Rafa is een goede aanvulling in ons gezinnetje (Isis en ikzelf en mijn kinderen, die soms langskomen). En Isis en Rafa krijgen heel veel bewondering "wat voor honden zijn dat?" "wat een mooie honden" Wat lopen ze elegant.... en dat voor 2 oudjes.

Rafa(el) is helemaal ingeburgerd en is een geweldige hond. Hij mag hier genieten van zijn oude dag. Als hij helemaal blind wordt, is het ook niet erg. Hij redt zich heel goed met een beperkt gezicht. Ik praat regelmatig met hem op de wandelingen, zodat hij weet waar ik uithang en in huis verandert niets van zijn plek. Hij krijgt lekker een dekentje over zich heen als we gaan slapen, heerlijk zo'n holletje!! 


Een pleidooi voor een oudere hond!!



Op Facebook heeft Rafa zijn eigen pagina. Heet gewoon Rafa.
Daar vertelt hij zijn eigen avonturen.
Iedereen die er belangstelling voor heeft, kan lid worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten