maandag 19 oktober 2015

Sylvie nu Bess

Bess is een kleine x Podenco Enano en ik heb haar met anderhalf jaar geadopteerd.
De grootste aanleiding was de foto dat ze over het muurtje kijkt met een ander.
Er zijn hier in huis nog honden en katten, wat ze alleen maar leuk vind; des te meer vriendjes des te beter.
Of ze echt anderhalf was betwijfel ik, daar ze nog wat jeugdtanden in haar bekje had.
Met veel knabbelen op kussens, manden, banken en stoelen, kleden, knoppen van de kast zijn die tanden eruit gekomen.
Ze heeft ook een voorliefde voor papier en vooral als de post komt. Ik kreeg steeds meer post, want als je rek. niet betaalt omdat je van de post niks meer kunt maken, dan komen er vanzelf aanmaningen. Toen heb ik maar snel een bus aan de muur opgehangen en ben begonnen de postbodes te trainen de post daar in te doen.
Kussens liggen er niet meer op de stoelen en banken; een stoel is de deur uit, 1 geplakt met tape en een zit onder een kleedje. Voornamelijk is het gedrag gestopt door heel veel met haar te doen; wandelen, fietsen, met de auto mee, naar de winkel enz. En thuis vaak bot: gekookt, gerookt of gevuld, buffelhuid, flostouw en dat soort dingen.
Tenslotte heeft ze voordat ze bij mij was hele dagen zich geamuseerd met andere honden, dingen die daar gebeurden en als er iets van stokken, insecten speeltjes in haar buurt kwamen hield ze zich daar mee bezig. En ze is jong.
Ondertussen loopt ze ook netjes aan de riem en kan prima los zonder weg te lopen; natuurlijk moet ze wel even de hele omgeving verkennen, maar houd me in de gaten.
Andere mensen is ze nog steeds niet bereid bij te komen, maar dat hoeft ook niet.
De grootse tip die ik adoptanten kan mee geven is TIJD.
Tijd om dingen aan te leren.
Tijd om dingen af te leren.
Tijd om angsten te overwinnen.
Tijd om te leren dat dingen anders zijn als wat ze hebben mee gemaakt.
Het zijn geen kant en klare honden, maar wel o zo lief en dankbaar.
Hoop dat er nog velen een goed plekje in NL vinden.


Blafje van Bess.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten