zondag 2 juni 2013

Ons bezoek aan de Refugio mei 2013

Begin van het jaar bedachten mijn man en ik dat we in het voorjaar wel eens een bezoekje aan de Refugio konden brengen. Ik doe wat dingen voor ze en ben er veel mee bezig en dan wil je toch zien waar de honden zitten en hoe het daar is. Zelf hebben we 5 honden thuis lopen uit de Refugio. Naar het reisbureau gegaan en daar onze reis geboekt.  We wilden van 16 mei tot 23 mei naar Torremolinos, hebben daar een appartement  zonder iets erbij geboekt.  We wilden niet aan tijden gebonden zijn en eten kan je overal.  Ook hadden we gelijk een auto gehuurd die op het vliegveld van Malaga voor ons klaar zou staan.
16 Mei is het eindelijk zover,  ’s-middags om  even over 3 vloog ons vliegtuig weg richting Rotterdam alwaar we een tussenlanding moesten maken. Na ruim een half uur oponthoud dan echt  richting Malaga. Daar rond 19 uur geland en toen op zoek naar de autoverhuur.  Na wat gezoek gevonden en nadat de formaliteiten  geregeld waren wij richting garage waar onze auto zou staan. Ook dit was makkelijker gezegd dan gedaan maar jaaaa daar zagen we hem, wauwww een Seat Ibiza 4 deurs.
Als eerste mijn man in de auto en toen moest ik proberen of ik zijn rolstoel in de achterbak kreeg en na wat geschuif en het verwijderen van de hoedenplank was dit ook weer geregeld. Toen de Tomtom aan, hadden wel thuis al ingestelt, en rijden  maar. Op zich rijd het goed in Spanje alleen die rontondes zijn lastig als je ze niet kent. Maar ook daar heb ik me weer doorheen geslagen.
De volgende dag zijn we naar de Refugio gereden. Het eerste wat me opviel toen we uitstapte was dat we nauwelijks geblaf hoorden, echt heel vreemd.  We werden door Dirk binnengelaten en zijn  na de eerste sectie te hebben bekeken doorgegaan naar sectie 2 waar het secretariaat is, domein van Mariëlle en Dirk. Hebben ons aangemeld en Mariëlle vertelde ons dat er iemand zou komen om ons rond te leiden. Dus gewacht en hé wie was daar? Onze Clodagh, de schrijfster van het Engelse blog waar ik veel contact mee heb, gezellig dus.  Ook zagen we Fabiënne even maar zoals ik uit de verhalen begreep is zij altijd heel druk met van alles dus even snel gedag gezegt.
De hond die ons als eerste opviel was Mafalda, een Podenco die met een gebroken poot binnen  was gebracht en waar een dure operatie voor nodig is. Als het kan willen wij ons daar voor inzetten.
We hebben er met de stagaires gesproken en hun verhalen aangehoord. Het is hard werken, soms een beetje saai omdat er iedere dag kennels schoongemaakt moeten worden, maar ook leuk , vooral het dagje dat ze in de kliniek kunnen kijken bij operaties, meest castraties en sterelisaties,  ook hebben de honden die in de kliniek zijn opgenomen  hun verzorging nodig en daar mag niet iedereen komen i.v.m. de qarantaine ,  dus dat is voor hen toch iets speciaals. Meegaan naar een dodingsstation  is ook een bijzondere belevenis, iedere stagaire mag daar een hond uitzoeken en die moeten ze dan volgen tot de adoptie een feit is, begreep ik.
Die middag vroeg Fabiënne ons mee te gaan om met enkele vrijwilligers uit eten te gaan, ieder voor eigen rekening, en daar zaten we dan, ong. 14 mannen en vrouwen die zich allemaal inzetten voor de Spaanse honden. Het was heel gezellig en de meeste verhalen gingen over…… ja de honden. Bij de dagboeken staat een foto van Dirk met zijn Tinneke die onafscheidelijk zijn ( als Dirk eet, eet zij mee).
En zo was onze eerste ervaring met de Refugio alleen maar positief, honden hebben het daar goed en Fabiënne en Dirk en alle medewerkers doen geweldig hun best om het nog beter te maken.
Daarna zijn we nog 2 keer op bezoek geweest en de laatste keer samen met Odette (vluchtbegeleidster, huisbezoekster en nazorgmedewerkster) die bij ons in het appartement overnachtte en op de terugweg 5 honden mee naar Nederland heeft  genomen.
Wij hopen dat we nog vaker naar de Refugio kunnen gaan en ons misschien nog nuttig kunnen maken. Lieve Fabiënne en Dirk en de rest van de medewerkers, wij bedanken jullie voor jullie gastvrijheid en hopen dat we iets voor Mafalda kunnen betekenen.
Ineke en Peter Jongeleen
Ik heb een heleboel foto’s gemaakt en daar een filmpje van gemaakt, U ziet bijna alle honden die die dag in de Refugio aanwezig waren. Klik op deze link.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten