maandag 11 februari 2013

Een dag met een Gouden Randje

 
 
 
 


Toen ik in april vorig jaar voor de derde keer vrijwilligerswerk ging doen in de Refugio om tegelijkertijd ons tweede fosterhondje, de Epagneul Breton Agnes op te halen, vroeg Fabienne aan mij en aan de stagiaires die er werkten om mee te gaan naar een dodingstation. De andere twee keren dat ik in de Refugio vrijwilligerswerk had gedaan – ook ten tijde van de enorme modderstroom in mei 2011 – hadden mij emotioneel zo aangegrepen dat ik er wel goed over wilde nadenken. Ik ben uiteindelijk mee gegaan naar het dodingstation van Los Barrios, het dodingstation waar ons eerste ACE hondje Myrka vandaan kwam. We stonden allemaal een beetje schuchter te kijken op gepaste afstand van de hokken. We waren allemaal stil. We wisten dat de honden die er zaten er binnen afzienbare tijd niet meer zouden zijn. We mochten ieder een hondje uitzoeken: een bijna onmogelijke opdracht. Ik koos voor een Podencokruising waar – naar mijn idee – ook nog iets inzat van een Beagle, het ras dat wij al meer dan 40 jaar hebben. Het hondje zat op een boomstam zich te koesteren in de zon, heel sereen, vol overgave op wat komen ging ............... . Iedereen redde haar eigen hondje en hield het in de armen. We waren stil en stonden met tranen in onze ogen. Bij terugkomst in de Refugio werden de honden gemeten, gefotografeerd, gefilmd, geobserveerd voor een karakterschets en ....... een naam gegeven. Ik noemde mijn hondje Marjolijntje, de naam die op mijn eigen geboortekaartje stond.
Marjolijntje verbleef ruim vier maanden in de Refugio. Daarna werd zij opgemerkt door een Belgische fostermamma. Zij gaf "mijn" geredde hondje een enorme duw in de rug richten adoptie. Marjolijntje werd binnen een maand geadopteerd en deelt nu het leven met haar nieuwe baasje. Ze heet nu Jolijn. Ze hebben het heerlijk samen. Baasje in de stoel, Jolijn in de stoel ernaast. Ze maken samen vele kleine wandelingetjes op een dag. Ze hebben het goed samen. Een paar maal per week gaat Jolijn voor een grote wandeling mee met de dochter en schoonzoon van haar nieuwe baasje. Zij heeft het geweldig getroffen. Ik wens haar nieuwe baasje en familie heel veel geluk met Jolijn
Marjolijn Spoor                                            Huizen, 4 februari 2013
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten